Katsaus tulevaan: Vastuullisuudesta laistavat kiinteistöpalveluiden tarjoajat eivät tulevaisuudessa pärjää kilpailussa

Kiinteistöpalveluiden tarjoajat ovat muun yhteiskunnan ohella suunnanneet kohti vihreämpiä toimintatapoja jo jonkin aikaa. Toinen suuri käynnissä oleva muutos on ollut kiinteistöpalveluiden kaikkien osa-alueiden, kuten siivouksen, kiinteistönhoidon ja aulapalveluiden digitalisoituminen. Kaiken kaikkiaan ala on monipuolistunut vuosien saatossa, mutta mihin suuntaan mennään tulevaisuudessa?

Campustan toimitusjohtaja Maire Virkki ja siivouspalveluiden palvelupäällikkö Kati Kollin suuntaavat katseensa tuleviin vuosiin ja analysoivat kiinteistöpalveluiden suuria trendejä.

– Kestävästä kehityksestä ja vihreistä arvoista on puhuttu jo kymmenisen vuotta, mutta nyt viime vuoden aikana vastuullisuus on noussut aivan uudella tavalla esille, Campustan toimitusjohtaja Maire Virkki analysoi.

Siivouspalveluiden palvelupäällikön Kati Kollinin mukaan kehitystä vastuullisempaan suuntaan on tapahtunut aiemmin ilman suoraa vaatimusta ympäristönsuojeluun, sillä nykyiset, vihreämmät menetelmät myös usein helpottavat ja nopeuttavat työtä. Ympäristövastuullisuus on kehittynyt kuin huomaamatta tehokkuuden rinnalla ainakin siivouspalveluiden puolella.

– Jos alan tekijät eivät ole vielä aiemmin havahtuneet ympäristövastuullisuuteen, on siihen nyt pakko herätä. Uskoisin, että mentäessä vuosi tästä eteenpäin, ympäristövastuullisuus ei ole enää yrityksille kilpailuetu vaan välttämätön käytäntö, Virkki toteaa

– Sosiaalinen vastuullisuus on nousemassa ympäristövastuullisuuden rinnalle tärkeänä aiheena. Tällä hetkellä aihetta varmasti avataan ja pohditaan, mitä se kullekin yritykselle tarkoittaa, Virkki pohtii.

Campustalla sosiaalinen vastuu näkyy erityisesti työnantajan vastuuna työntekijöistä sekä vastuullisuudessa yhteiskunnallisena toimijana.

Lue myös: Vastuullisuus on ympäristöstä ja ihmisistä huolehtimista. Näin se näkyy siivouspalveluissa!

2. Digitalisaatio jatkaa etenemistään

Yksi kiinteistöpalveluita mullistanut ilmiö on digitalisaatio, jota viime vuosina on ruodittu alalla kuin alalla. Kun robotiikka ja esineiden internet kehittyvät ja yleistyvät, mietitään nyt laajasti sitä, kuinka paljon ammatteja tulee poistumaan – jopa lääkäreiden töitä kun pystyy ulkoistamaan tekoälylle. Mitä ihmiset sitten tekevät?

Kiinteistöhuoltopuolelle on tullut käyttöön järjestelmät, jotka valvovat vikojen varalta, jolloin liikkumisen tarve vähenee ja työ tehostuu, Kollin kertoo digitalisaation hyvistä puolista.

Digitaaliset työkalut mahdollistavat, että esimerkiksi käyttöturvallisuustiedotteet ovat aina ajan tasalla ja kaikki työntekijät saavat tiedot tarkistettua kätevästi puhelimistaan. Myös asiakaspalvelun monet rutiinitehtävät saadaan taklattua digitaalisilla ratkaisuilla, mutta aivan kaikkea asiakaspalvelua, ei Kollinin ja Virkin mukaan tule kuitenkaan digitalisoida.

– Digitalisaatio tuo paljon hyvää, mutta sen kanssa pitäisi olla varovainen; missä kohtaa se palvelee. Milloin se on palvelun tuki, milloin haitta? Virkki pohtii.

3. Palvelu ihmiseltä ihmiselle korostuu

– Ihminen on toinen toiselleen ihminen. Kun älykkäät laitteet hoitavat valvontaa ja toistuvia tehtäviä, voidaan panostaa enemmän kohtaamiseen. Sehän on se toinen digitalisaation puoli, Kollin huomauttaa.

Tulevaisuudessa palvelu ihmiseltä ihmiselle korostuu entisestään, ja siitä tulee entistä enemmän laatutekijä.

– Alallamme asiakaspalvelun laadulla on paljon merkitystä, joten panostamme ihmisiin. Esimerkiksi aula- ja vahtimestari työ on puhdasta palvelua, jota arvostetaan paljon. Jos halutaan, että asiat sujuvat hyvin, niin henkilökohtaisella palvelulla ja kohtaamisella on suuri merkitys, Virkki kertoo.

Lue myös: Aula- ja vahtimestaripalvelut onnistuneen asiakaskokemuksen ytimessä

4. Työn vaatimukset ovat muuttuneet ja muuttuvat

Jos pohditaan kiinteistöpalveluissa tehtävien töiden kehitystä työntekijän näkökulmasta, niin ala on muuttunut paljon, ja kehitys näyttää jatkuvan.

– On aivan uudenlaisia ja monipuolisempia työtiloja, välineitä ja materiaaleja. Tulee osata hyvin moninaiset työvälineet manuaalisista työkaluista digitaalisiin, ja myös asiakaspalvelun rooli on kasvanut,Kollin pohtii.

– Jatkuva oppiminen on arkipäivää myös kiinteistöpalveluissa. Siivoustyön lisäksi nykyiset vaatimukset pitävät sisällään digitaitoja, itsenäistä työotetta, tiimityökykyä ja asiakaspalveluosaamista, Kollin toteaa.

Lue lisää palveluistamme tai jätä tarjouspyyntö. Tutustu avoimiin työpaikkoihimme ja hae! Seuraa meitä LinkedInissa ja Facebookissa.

JAA TÄMÄ KIRJOITUS

Muita artikkeleita